Ga terug

Top 10 voedingsstoffen die verkleuring veroorzaken

Dranken die mensen dagelijks gebruiken, variërend van zwarte koffie tot rode wijn, veroorzaken vaak een verkleuring op het gebit. Parelwitte tanden worden langzaam geel. U zou waarschijnlijk niet graag uw kopje koffie in de ochtend of uw glas wijn in de avond willen missen. Wanneer uw tanden beginnen te verkleuren, is het aan te raden om uw mond na elke consumptie grondig te spoelen met water.

De top 10 voedingsstoffen die volgens HealthyReader.com de meeste impact hebben op het gebit, en hun adviezen om de verkleuring te beperken, zijn de volgende:

1. Zwarte koffie
Hoe zwarter de koffie, hoe donkerder uw tanden worden. Een beetje melk of creamer helpt om deze verkleuring tegen te gaan.

2. Thee
Thee is een gezonde drank, ook voor uw tanden. Vooral groene en witte thee. Het bevat tanninen die de bacteriën, die gaatjes en tandplak veroorzaken, tegen gaan. Zwarte thee zorgt echter ook voor vlekken op uw tanden. Een oplossing hiervoor is het drinken met een rietje.

3. Rode Wijn
Het goede nieuws is dat rode wijn vol zit met polyphenols, die mogelijk parodontale aandoeningen zoals tandvlees- en botaandoening helpen te voorkomen. Het slechte nieuws is echter dat rode wijn ook de kleur van uw gebit verandert en vlekken veroorzaakt. Daarnaast heeft alcohol een hoge zuurgraad, waardoor het glazuur wordt aangetast. Het is daarom ook niet verstandig om meteen na het drinken van rode wijn uw tanden te poetsen, omdat er dan krassen in het glazuur kunnen komen.

4. Cola
Vooral donkere frisdranken kunnen vlekken op het glazuur veroorzaken. Daarnaast is tanderosie één van de gevolgen van het drinken van zoete koolzuurhoudende frisdranken, zoals onder andere cola. Deze dranken maken het glazuur poreus en daardoor kwetsbaar voor vlekken. Als u al cola drinkt, drinkt u het dan met een rietje!

5. Cranberrysap
In cranberrysap en andere donkere fruitsappen zitten pigmenten die uw tanden op den duur geel maken. Daarnaast heeft cranberrysap een hoog suikergehalte. Overweeg over te stappen naar lichtere fruitsappen. Als u al cranberrysap nuttigt, drinkt u het dan met een rietje en spoel achteraf uw mond met water.

6. Lolly’s (ijsjes)
Lolly’s hebben een hoog suikergehalte en zitten vol met kleurstoffen die veel verkleuring aan uw gebit veroorzaken. Daarnaast maakt ijs het glazuur poreus, waardoor makkelijk vlekken kunnen ontstaan.

7. Sojasaus
Sojasaus heeft een hoog zuurgehalte en blijft aan uw tanden plakken, waardoor de pigmenten zich vastkleven aan uw tanden. Dit kan ernstige verkleuring veroorzaken. Het is aan te raden om uw mond na consumptie te spoelen met water.

8. Balsamico
Dit geldt ook voor balsamico, dat net als sojasaus aan de tanden blijft plakken. Als u balsamico echter door een salade gebruikt is het minder schadelijk nu sla een beschermend laagje op de tanden aanbrengt, waardoor er minder makkelijk vlekken ontstaan.

9. Tomatensaus
Tomatensaus heeft net als sojasaus en balsamico een hoog zuurgehalte, waardoor uw tanden lelijk aangetast kunnen worden. U kunt uw tanden beschermen door bijvoorbeeld spinazie te eten voordat u aan uw pizza of pasta begint. Net als sla vormt spinazie een beschermend laagje op de tanden.

10. Blauwe bessen
Dit overheerlijke fruit zit vol met gezonde voedingsstoffen en antioxidanten, die helpen uw gebit te versterken. Maar de diepblauwe kleur kan helaas wel weer een sterke verkleuring veroorzaken. Wees daarop attent en spoel uw mond na consumptie met water.